Kauza Netolička - kdopak se tu mýlí pane hejtmane

25.11.2011 19:24

Kauza Netolička - kdopak se tu mýlí?

13.03.2011 22:30

28.2.2011 zveřejnil Jiří Zimola na svém webu článek K poslednímu sbohem jedné trati.

Stovky lidí se v sobotu rozloučily se svou „Netoličkou“. Jihočeský kraj si totiž již neobjednal u Českých drah další provoz na více než sto let staré trati č.193 Netolice - Dívčice. Tolik stručná zpráva z novin, nad níž si lidé, kteří o věci nic neví, zdravě zanadávají a řeknou, že si to zase někdo připravuje pro sebe. A úplně jim unikne to základní.

Třeba to, že provoz regionální železniční dopravy je ztrátový na většině železničních tratí v ČR i Evropě. Zvýšení jízdného na úroveň nákladů dopravců není reálné, v současné době pokrývají tržby z osobní přepravy v Jihočeském kraji jen necelých 17 % nákladů dopravce.

Proto je nutné objednané dopravní výkony u železničních dopravců dotovat z veřejných rozpočtů – u nás v Jihočeském kraji je podíl úhrady 66 % z rozpočtu kraje a 34 % ze státního rozpočtu. V přepočtu na jeden vlakový kilometr činila v roce 2010 průměrná dotace částku 95,05 Kč. Dotace autobusovým dopravcům se pohybuje okolo 20 Kč na ujetý kilometr! Z uvedeného vyplývá, že jedním z koordinačních řešení je převedení vysoce ztrátové osobní dopravy z málo využitých tratí na levnější autobusovou dopravu, která zajistí dopravní obslužnost mnohdy s vyššími parametry kvality, zejména pokud jde o prostorovou dostupnost (autobus má zastávku v centru obce, zatímco zastávka na železniční trati je často mimo obec).

Pro rozhodovací procesy v rámci zajištění dopravní obslužnosti, tedy kde je vhodné nahradit železniční dopravu autobusovou, je rozhodující zjištění frekvence cestujících (intenzity zátěžových proudů) v jednotlivých vlacích v regionální dopravě.

Představitelé obecních samospráv a někdy i cestující (mnohdy neplatící a využívající různých výhod) považují ukončení objednávky železniční dopravy (nikoliv rušení železničních tratí) za zhoršení dopravní obslužnosti, aniž by brali v úvahu skutečnost, že zdrojem dotací jsou daně placené daňovým poplatníkem, tedy jimi samotnými. Plátcem daní je ve většině případů občan, který železniční dopravu nepoužívá vůbec, nebo jen v omezeném rozsahu.

Jihočeský kraj dospěl k rozhodnutí ukončit od 27.2.2011 objednávku železniční dopravy na regionální trati Netolice – Dívčice (13 km) a nahradit ji autobusovým konceptem. Protože 6 párů vlaků je provozováno až do Týna nad Vltavou, dotýká se změna též  úseku Dívčice – Číčenice (8 km), zatímco železniční doprava na trati č.192 Číčenice – Týn nad Vltavou zůstává zachována v současném rozsahu. Jihočeský koordinátor dopravy JIKORD trať Netolice - Dívčice dlouhodobě sleduje a návrh na neobjednání dopravy byl podložen řadou kontrol frekvence cestujících vlastními pracovníky i z údajů dalších organizací. Z šetření vyplývá, že průměrné obsazení vlaků je pět cestujících na vlak. Průměrná dotace na 1 osobu na trati Netolice – Dívčice je 247 Kč, dotace na 1 osobu pro úsek Netolice – Dívčice – Čičenice je 400 Kč!

Ve vztahu k veřejným rozpočtům představuje naše rozhodnutí roční úsporu prostředků z krajského rozpočtu ve výši 5,064 mil.Kč. Úspory z náhrady vlaků autobusy a nasazení nízkokapacitních autobusů využije Jihočeský kraj ke zkvalitnění regionální dopravy, zejména ve spádových oblastech s vyšší frekvencí a příhraničních regionech.

Nejde tedy o to rozpočtové prostředky určené zastupitelstvem kraje na dopravní obslužnost absolutně ušetřit, ale lépe je využívat ve prospěch občanů a návštěvníků regionu. Nový autobusový koncept v mikroregionu Netolicka přinese zkrácení docházkové vzdálenosti cestujících na zastávku, která je obvykle ve středu obce (docházková vzdálenost u železniční dopravy je průměrně 1,1 km) a také se zvýší rychlost přepravy do spádových obcí a měst. Řešení bylo projednáno s dotčenými obcemi a byly respektovány jejich připomínky.

Další případné požadavky z oblasti Netolicka na navázání přestupního uzlu Číčenice na rychlíky směr Plzeň a Praha budou řešeny zavedením nových spojů pouze v úseku Vodňany - Číčenice s přestupem na stávající spoje linek 380510, 380520, 380570 ve Vodňanech.
 

Věřím, že uvedené informace otevřou oči i těm největším kritikům našeho rozhodnutí. Protože jsem zaznamenal snahy některých starostů provozovat vlakové spoje dále v obecní režii, přeji jim úspěch v tomto počínání. Občanům těchto obcí pak přeji, aby dokázali odlišit dobře míněnou snahu pana starosty, zdůvodněnou kvalitní ekonomickou analýzou, od politického prospěchářství a sebezviditelňování se.

J.Zimola, hejtman Jihočeského kraje

 

V dnešním vydání jihočeské MF Dnes (13.3.2011) vyšla reakce čtenáře v následujícím znění:

Omyly pana hejtmana ohledně Netoličky

V sobotu 26.2.2011 se stovky lidí rozloučily se svou Netoličkou, o týden později vyšel ve fóru čtenářů MF DNES komentář hejtmana Jiřího Zimoly. Z tohoto Článku je mi velice smutno, a protože jsem měl možnost hejtmana osobně poznat, těžko se mi věří, že je jeho autorem. Proto bych uvedl některé polopravdy na pravou míru. Jistě se shodneme na tom, že je třeba šetřit a efektivně vynakládat peníze daňových poplatníků. Jak to tedy s regionální železniční dopravou, a tedy Netoličkou vlastně je. Zálusk na její zrušení byl již kolem roku 1980, kdy probíhala také vlna rušení. V období výstavby elektrárny Temelín se našlo pár odvážných, kteří v rámci oprav železničních staveb této trati „pomohli", proto je nyní na svých 116 let ve velmi dobré kondici. Další vlna rušení nás potkala nedávno.

Je to úsměvné, ale je to jakási paralela s Postřižinami Bohumila Hrabala, když krátit, tak vše, když rušit, tak vše, našel se prostě všelék. Protože rušení trati není jednoduchá záležitost a v očích veřejnosti vždy vyvolá emoce, je potřeba ji jaksepatří připravit. A to se v tomto případě povedlo téměř dokonale. Společnost Jikord (koordinátor veřejné dopravy Jihočeského kraje) objednala již v minulém jízdním řádu přepravní relaci Netolice -Týn nad Vltavou. Tak nějak pozapomněla, a to se jí stává poměrně často, na skutečnost, že lidé potřebují jezdit zejména z Netolic do Českých Budějovic, a nebudou tudíž jezdit do Týna, tak jak zamýšlela společnost Jikord.

Doprava se má totiž přizpůsobovat zájmu cestujících - nikoli obráceně. A z této kombinace vychází čísla uváděná panem hejtmanem. Skutečně, z Netolic do Týna jezdilo pět cestujících a náklady stoupaly v přepočtu na jednoho cestujícího možná na 400 korun na kilometr. Zmiňovaná dotace autobusovým dopravcům 20 Kč/km je pouze jednou složkou z této ceny, to by se pak z částky 95,05 Kč musel odečíst například poplatek za dopravní cestu a další. Jinými slovy, pokud by tomu tak bylo, je autobus podstatně levnější než vozidlo taxi. A také nejezdí plně obsazen, spíše naopak. Reálná cena za vlakokilometr, pokud by se jednalo i s jinými dopravci, se pohybuje mezi 45 a 70 Kč na vlakokilometr u tohoto typu tratě. Celková dotace by se tedy pohybovala kolem 2,7 milionu korun (namísto pěti miliony deklarovanými v článku).

Úspora, tak jak je uváděno v článku, je virtuálním aritmetickým výpočtem záměrně přizpůsobených podkladů. Je zajímavé, že společnost Jikord o této skutečnosti věděla a neučinila nic, co by přepravu zracionalizovalo a zefek tivnilo, přizpůsobilo ji veřejností. Dlouhodobě pouze sbírala argumenty pro zrušení této tratě i za cenu plýtvání penězi daňových po-platníků. Další otázkou je, zda a jak vedla jednání s majoritním dopravcem o snížení ceny vlakoki lometru, oslovila i jiné známé dopravce, kterých je na trhu kolem dvaceti, neredukovala počet spojů, nezkoordinovala jízdní řád tak, aby bylo možné v Dívčicích přímo přestoupit na vlak do Českých Budějovic a zpět. Na tyto otázky by měla společnost Jikord jejíž jeden pracovník stojí daňové poplatníky 846 000 Kč ročně, dát jasnou odpověď. Naskýtá se zde i otázka, zda kraj takovou organizaci potřebuje. Nedubluje tato organizace práci odboru dopravy kraje s 29 zaměstnanci? Personální obsazení těchto složek se více či méně prolíná.

A ještě pár slov závěrem. Skupina lidí, která je přesvědčena o smysluplnosti své práce se snaží zachránit tuto dráhu, dopravu na ní a velice si váží přání pana hejtmana v její úspěch. Její snaha je motivována zachovat dalším generacím místní dráhu s plnohodnotným využitím. Nebere dopravu jako politiku, ale jako veřejnou službu. Považuje hustotu železniční sítě jako jeden z ukazatelů kultury národa. Proto klobouk dolů před těmi, kteří se do záchrany jakýmkoli způsobem zapojují.

Ladislav Lev

Stanovisko občanského sdružení k celé věci je následující.: Výpočty pana hejtmana jsou zcestné (viz též článek na Dopravním webu), stejně jako "analýzy" party placené krajem zvané JIKORD. Ostatně sám hejtman zapříčinil svým podpisem exkluzivní smlouvy s ČD, a.s., že skutečnou nákladovost provozu není možné zjistit.

 



Více zde: https://www.klub-pratel-lokalek.cz/news/kauza-netolicka-kdopak-se-tu-myli-1/