První světová válka a poválečné období

První světová válka však těžce poškodila hospodářství země,
čímž vznikly pasivní bilance i u dříve relativně prosperujících železnic. Proto
nezbylo československému státu, než většinu místních drah se státní či zemskou
zárukou, provozovaných ponejvíce státními drahami na účet vlastníka, v roce
1925 zestátnit.

    Určité zlepšení nastalo po zavedení výkonu dopravní služby podle předpisu pro zjednodušenou
dopravu (D9, dnes D3), a zejména po nasazení motorových vozů.

    V mnohém převratný byl rok 1927. Je elektrifikována obec Dívčice. "Čestnou" výjimkou
zůstává nádraží. Přednosta se nového myšlení na plzeňském ředitelství
nedovolal: "Ač chudá obec dívčická nabídla se úplně zdarma vésti vedení až
k desce na stanici, nebylo toho drahou využito. (...) Pokrok světem vládne. Tak
stalo se nádraží Dívčice "raritou"."

       Koncem roku 1927 vyjel z bran Škodových závodů v Plzni první kolejový autobus této firmy. U
ČSD byl označen M 120.101 a nasazen do provozu na netolické dráze. Zároveň
vstupuje od Nového roku 1928 v platnost jízdní řád zohledňující motorový
provoz. S novým dopravním prostředkem jsou však starosti. Zrychlil a zlevnil
sice dopravu, ale jeho motor Laurin & Klement byl dosti poruchový. Z
nevýhod je třeba připomenout špatné vytápění (výfukovými plyny), absenci
vhodných nárazníků, nutnost ručního otáčení v koncové stanici a také nemožnost
provozu již při malém množství sněhu. Proto musel být často nahrazován
lokomotivou.

    Na trati se střídají v následujících letech různé motorové vozy (z dívčické staniční
kroniky: M 132.003, M 122.010, M 122.012, po válce M 232.212). Provoz
nákladních vlaků je až do počátku října 1930 zajišťován parní trakcí. Od října
1930 až do okupace kralují na trati motorové vozy i v nákladní dopravě. Jejich
vysoká poruchovost, hlavně zpočátku, si ale vyžadovala stálou zálohu - parní
lokomotivu (počátkem 30.let je to např. stroj 310.023).

 Hospodářská krize na přelomu 20. a 30. let se projevila také u ČSD. Autokonkurence zapříčinila
zredukování osobní dopravy. Od 1.1.1930 vzrostla cena jízdného (cca o 20%). Aby
bylo možno mezi Dívčicemi a Netolicemi zvýšit traťovou rychlost motorových
vozů, je rozhodnuto o pokládce nového svršku. V jízdním řádu, platném od května
1932, jsou již jízdní doby kráceny pro rychlost 50 km/h.


Zdroj : https://archiv.kvalitne.cz/uvod.htm


JŘ 1918